>

5 ajurvédských tipů pro příjemný podzim

Milí čtenáři, víte, že ajurvéda je opravdový dar? V několika řádcích vám objasním, co vše se v tomto zázraku skrývá. Podzim kdysi rozhodně nebyl mým favoritem, ovšem to se s poznáním ajurvédy naštěstí změnilo. Prozradím vám pět svých super tipů, které nezklamou a dodají spoustu energie. Kdo by nechtěl méně spát, více žít a kokos místo kávy pít?!

Ajurvéda je 5 tisíc let stará medicína, která nahlíží na člověka jako na jeden celek. Léčí tělo i mysl. Nezapomíná na souvislosti, což bohužel klasická medicína často opomíjí. Jedná se o nejstarší zachovalý způsob léčby, který dodnes funguje a který lidem velmi pomáhá. Dokonce byla uznána Světovou zdravotnickou organizací za účinný medicínský systém.

Všichni se snažíme o pevné zdraví, vyrovnanost, spokojenost. Občas to ale každému z nás zahapruje a my se snažíme udržet balanc. Při tomto výkyvu nám může přijít vhod právě ajurvéda (nebo jim díky ní můžeme předcházet). Pojďte se mnou krátce nahlédnout do tajů mocné ajurvédy!

masala-1649416_960_720

5 aju tipů pro podzim s úsměvem:

1. Víc energie než na kafi: jezte podle svého ajurvédského typu.

29eb2676-1027-4783-8043-bad6c649a25d

Strava je v ajurvédě velmi důležitým článkem. Je to základ. Aby taky ne, vždyť bez pevného základu nikdy nepostavíme funkční dům, který vydrží řadu let. Dle této medicíny je člověk složen z pěti elementů (vzduch, prostor, voda, oheň, země). V každém z nás je jiný kousek daného elementu, každý jsme jiný. Jsou tři hlavní skupiny lidí a 3 obecně platné stravovací vzory (Vatta, Pitta, Kapha). Pokud chcete zjistit, jaký jste typ a co byste měli jíst, abyste byli co nejvíc vyladění, co nejvíc v rovnováze, pak si vyhledejte test dóša, který je na internetu dobře dostupný. Například zde. Já jsem Vatta a všechny rady, které vám tu přináším, mi dělají nesmírně dobře. Teď už ale jdeme na jednotlivé typy v souvislosti s kokosovýma dobrotama :).

Jak si rozumí Vatta, Pitta a Kapha s mladým kokosáčkem?

  • VATTA Vátu potěší naše kokosové maso. Bude působit jako lék na neduhy a bude účinně balancovat po každém zakopnutí. Maso Vattu totiž zklidní a uzemní.
  • PITTA Pitta miluje kokosovou vodu. Velmi si v ní libuje a dělá jí moc dobře. Voda pittu zchladí a dodá energii.
  • KAPHA Kaphu nyní při podzimu potěší kokosový detox, o kterém se víc dozvíte v dalším newsletteru :)

2. Voňavý dotek. Relaxační masáže vás hodí do pohody.

Jsem milovnice masáží! Je to pro mě neuvěřitelný relax. Je super nechat o sebe hýčkat a i ajurvéda to má moc ráda. Zkoušeli jste někdy ajurvédskou masáž? Já ano, je to úžasný zážitek. Jedná se o velmi jemnou masáž využívající přesně vedené tahy. Vždy se jedná o masáž prováděnou přírodními oleji, které pronikají hluboko do tkání a mají na nás blahodárný účinek. Ajurvédskou masáž doporučuji zvlášť těm, kteří mají problém s rovnováhou hormonálního systému. Co je pro mě na tomto typu masáže jedno z nej? Trvá vždy dlouho, což miluju, protože si při každé masáži přeju, aby nikdy neskončila… Odměnte se někdy masáží. Dopřejete tak svému tělu potřebný relax a ono se vám za to odvděčí. Mimochodem, už jen dotek léčí.Tipy na ajurvédská centra, která by vás mohla nadchnout:

wellness-285587_960_720

 

3. Více života, méně spánku: naučte se spát kvalitně.

Kvalitní spánek je důležitou součástí našeho zdraví. Dopřejme si takový spánek, který naše tělo potřebuje, zaslouží si to. Při spánku nejen, že tělo odpočívá, ale především se regeneruje. Dlouhodobě špatný spánek s sebou přináší problémy a choroby. Ajurvéda doporučuje, abychom chodili spát mezi 22–23 hodinou. Můžeme se o tom ale dočíst i ve vědeckých studíí. Do půlnoci se nacházíme v tom nejkvalitnějším spánku, při kterém tělo načerpá nejvíc sil.

Co když na dlouhý spánek nemáme vždy čas? Mám pro vás několik osobních rad, jak být vyspán do růžova po pouhých 5–6 hodinách spánku. Třeba vás nektěrá z rad inspiruje :).

Půlhodinová aerobní aktivita přes den mi zkrátí potřebu spánku o půl hodiny. Večer se nepřejídám. Většinou si dám lehkou večeři bez ovoce a dezertu a to alespoň 4 hodiny před usínáním, pak si totiž tělo z krátkého spánku vezme více, protože přes noc nemusí trávit. Vážně to funguje! Před spaním mi také dělá dobře vypít 200–300 ml vody. A pokud se na to cítíte, tak je skvělá střídává sprcha. Tedy první teplá a poté superstudená. Mozek se potom ve spánku více zpomalí a já tím ušetřím cca půl hodinu spánku.

3. Prodýchejte se k nekonečnému množství energie.

Dýchání, neboli čtvrtý princip dlouhověkosti. A opravdu ne nadarmo se to říká. Základem je umět správně dýchat. Tam by měla začínat každá detoxikace. Zdá se to jako zdánlivě lehký úkol, ale vlastně jde o jeden z nejtěžších. Většinou trvá až rok, než změníme své dechové stereotypy (často špatné) a začneme je plně využívat v každodenním životě. Dýchání se v ajurvédě učí především skrze jógu, která je velmi blahodárná pro naše tělo. Správné dýchání je dýchání nosem a to až do břicha, přes bránici. Nesmí se nám příliš zdvihat okolí klíčních kostí a prsou. Je dobré své tělo dostatečně okysličovat, protože nedostatek kyslíku ve tkáních způsobuje nemoce. Je to vlastně logické, protože pokud buňka nemá kyslík, pak umírá. Prodýchejme se k vyrovnanosti a pevnému zdraví :).Určitě jste slyšeli o Wimu Hofovi, tedy ledovém muži, který překonal 26 světových rekordů. Tento muž je údajně schopen ovládat svůj autonomní nervový systém. Např. v koupeli s ledem vydržel neuvěřitelných 60 minut a 52 sekund. Toto Wim zvládá díky své mysli a především díky dýchací technice Power Tummo Breathing. Tato dýchací technika je založena na plném nádechu a plném výdechu (nádech nosem, výdech ústy). Probuzuje vnitřní oheň a tím je velmi užitečná pro Vattu i Kaffu. Pittě působí uvovlnění. Hluboký nádech a výdech aplikujeme 30–40 x, přičemž při posledním nádechu zavřeme oči, vydechneme a zůstaneme ve výdechu tak dlouho, jak jen to dokážeme. Zároveň myslíme na to, že jsme uvolnění a máme se dobře. Poté následuje dlouhý nádech nosem, který 10 vteřin podržíme bez výdechu. Toto dechové cvičení aplikujeme každý den a vnímáme energii z okysličení. Pokud se chcete o této metodě dozvědět víc a správně ji praktikovat, pak mrkněte třeba na tohle video. Nebo pro odvážnější je tu težší verze, kde se takto cvičí v etapách- Power Tummo Breathing.

5. Čich je mocným čarodějem.

essential-oils-1433692_960_720

Od stresu k uvolnění nám pomůže také aromaterapie. Každý si určitě najde ten správný esenciální olej, který ho vždy pohladí. Vonný olejíček nás umí ovlivnit víc, než si myslíme. Stačí jen najít ten, který nám vyhovuje a při každé aplikaci se tak nechat ukolébat do onoho příjemného světa, světa bez starostí, světa pohody a uniknout tak všem starostem. Takový olejíček potom hravě zatočí s únavou, napětím, špatnou náladou nebo fyzickou, psychickou, či emočních disbalancí. Nepodceňujme náš čich a jeho moc. Zkuste třeba skvělou edici olejů Doterra. Co takhle levandulový olej Doterra, který je nápomocen jak při stresu, tak při nachlazení?

Pamatujme na to, že naše cesta nemusí být krutá, ačkoliv jí ajurvéda říká prakrutti! :)

Když jsem s výše jmenovanými metodami začínala, tak to pro mě znamenalo opravdový příval energie a funfuje to dodnes :). Určitě budou fungovat i na vás. Krásný podzim plný radosti a zdraví, vám přeje pisatelka Klára <3

road-815297_960_720

Zdroje, ze kterých jsem čerpala:

košík

Ceny jsou uvedeny s DPH.

tvůj nákupní košík je prázdný

nahoru