zavři oči a ... třeba přiletí kokos
>

Kokosový olej - zabíjí nebo léčí?

Dříve byl život jednodušší. Cholesterol byl považován za metlu lidstva. Saturované alias nasycené tuky byly všechny v jednom pytli, a s nimi i kokosový olej, který čistě biochemicky splňuje některá kritéria pro zařazení do tohoto pytle.
 
Mezitím tradiční civilizace v tropech - Thajci, Indonésané, Indové, Brazilci, Srí Lančané - stále užívaly kokosový olej jako přírodní nástroj k řešení řady zdravotních potíží.
 
V 90. letech 20.století si toho vědci všimli a postupně začali analyzovat účinky nikoliv celého pytle nasycených tuků, ale konkrétně kokosového oleje. Voila. Za posledních 20 let vznikly desítky studií (vybrané najdete na našem webu zde), které potvrzují selský rozum tropických národů. Kokosový olej, zejména panenský, má podle nich jiné vlastnosti než hydrogenizované oleje a živočišné tuky, se kterými byl dosud v pytli :-). 
 
Jak je to tedy přesně?
Nasycené tuky je kategorie obsahující 2 nesourodé druhy tuků - hydrogenizované oleje (ty jsou nezdravé), živočišné tuky (ty mohou být nekvalitní a nezdravé anebo kvalitní a zdravé, např. ghí) a pak přírodní tzv. MCT (medium-chain-triglycerides) tuky obsažené např. v avokádu, kakaovém másle a kokosovém oleji. Zatímco hydrogenizované oleje jsou levným průmyslovým výrobkem, a společně s živočišnými tuky zvyšují LDL cholesterol a působí toxicky na náš organismus, MCT tuky mají řadu léčivých účinků a LDL cholesterol nezvyšují (4). Toto nesourodé spojování dvou odlišných druhů potravin vzniklo v 80. letech 20. století, kdy ještě nebyly dostatečně prozkoumány účinky přírodních tuků na lidský organismus. Dnes se s tímto přístupem často setkáváme u výživových expertů z tzv. “staré školy”.
 
Kokosový tuk, zejména v podobě panenského kokosového oleje či másla, je právě jedním z kvalitních zdrojů nasycených mastných kyselin s těmito MCT - triglyceridy se středně dlouhými řetězci (3), které mají prokázané velké benefity pro naše zdraví. Podle různých studií můžou být prevencí proti nervovým poruchám, epilepsii i Alzheimerově chorobě (2). Tyto nasycené mastné kyseliny jdou rovnou z našeho zažívacího traktu do jater, kde se i metabolizují. Získáváme z nich rychlou energii. V kokosovém tuku jich je obsaženo až 80%. Neucpou nám cévy ani nezaloží na mrtvici, jak se ukazuje podle vědecké meta analýzy (1), která spojuje výsledky řady studií na tisícovkách respondentů.
 
Zvýšený cholesterol spojovaný s konzumací nasycených mastných kyselin se také podle studií váže vždy i na celkový nezdravý způsob stravování a životního stylu. Živočišné tuky pocházejí ze zvířat, která jsou konvenčně a průmyslově chovaná. To mimo jiné znamená s používání antibiotik a dalších chemických látek v jejich výživě. Tyto látky následně ve stravě přijímáme my.
 
Odkazy na vědecké studie:
x

košík

Ceny jsou uvedeny s DPH.

tvůj nákupní košík je prázdný

nahoru
zavřít
e-book jsem život zdarma